Monday, January 25, 2010

berkabung...

aku insaf dengar cerita nenek aku tentang almarhum sultan iskandar(mantan sultan johor)...orang tua ni kadang-kadang lebih memahami dan menghormati tampok pemerintahan negara..berbanding dengan orang muda sekarang, yang celiknya mata mereka terhidang keamanan tanpa perlu berkorban nyawa..

bila berbual dengan orang tua, aku rasa aku mula fahami keadaan mereka dahulu..ingat lagi kisah tunku abdul rahman putra al haj..nenek aku cakap, dulu, beliau memberi ceramah politik dibawah pokok getah je...tepi jalan..xde khemah atau sambutan macam sekarang..tapi itu dulu kan..

almarhum sultan iskandar pula pernah datang ke sebuah kampung tanpa iringan dengan menaiki motorsikal..wah..berjiwa rakyatkan..orang kampung yang bersedia dengan kompang terkejut melihat sultan datang dengan tiba-tiba...tapi itulah pemimpin yang disayangi rakyat...

sultan johor sekarang..sultan ibrahim ismail, juga tidak kurang hebatnya..bersama turun padang dengan orang kampung..nenek cakap, baginda pandai memasak...

sampai sini dulu la..nak pegi perhimpunana...

al-fatihah...

0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates