Tuesday, January 26, 2010

manusia dari tanah...


aku tertarik dengan tazkirah masa kat perhimpunan semalam. ustaz cakap, manusia diciptakan dari tanah...ala..aku rasa benda tu memang dah biasa dah dengar..xla aku terkezut pun..tapi apa yang aku tertarik tu bila ustaz cakap, zat di dalam badan manusia sama dengan zat di dalam tanah...betul ke?


betul...aku jumpa fakta ni dalam internet..

(Adanya 16 unsur pada jasad manusia sama dengan unsur pada tanah membuktikan benda yang diperlukan oleh tubuh manusia itulah juga bahan yang manusia diciptakan daripadanya.)

ayat al-quran yang menyatakan kewujudan manusia dari tanah:
"Kitab (Al Qur'an) in tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertaqwa (yaitu) mereka yang beriman kepada yang ghaib....." (QS. Al Baqarah (2) : 2-3)
mungkin ada yang tidak tahu atau tidak perasan terdapat
tiga proses kejadian manusia..
apa yang aku maksud kat sini ialah tahap pembentukan manusia, tahap pertama, ketika Allah mencipta nabi adam, kedua kejadian hawa dan seterusnya keturunan adam dan hawa.

aku rasa semua orang tahu, cuma kat sini aku kumpulkan info yang aku dapat supaya kita boleh kongsi maklumat ni...

kejadian adam:

"Yang membuat sesuatu yang Dia ciptakan sebaik-baiknya dan Yang memulai penciptaan manusia dari tanah". (QS. As Sajdah (32) : 7)

"Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia (Adam) dari tanah liat kering (yang berasal) dari lumpur hitam yang diberi bentuk". (QS. Al Hijr (15) : 26)

kejadian hawa:

"Hai sekalian manusia, bertaqwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan kamu dari seorang diri, dan dari padanya Allah menciptakan isterinya, dan daripada keduanya Allah memperkembangbiakkan laki-laki dan perempuan yang sangat banyak..." (QS. An Nisaa' (4) : 1)

Di dalam salah satu Hadits yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim dijelaskan :

"Maka sesungguhnya perempuan itu diciptakan dari tulang rusuk Adam" (HR. Bukhari-Muslim)

Apabila kita amati proses kejadian manusia kedua ini, maka secara tak langsung hubungan manusia laki-laki dan perempuan melalui perkawinan adalah usaha untuk menyatukan kembali tulang rusuk yang telah dipisahkan dari tempat semula dalam bentuk yang lain.

kenapa wanita dicipta dari tulang rusuk Adam?

Dalam sebuah hadis yang sahih yang direkodkan oleh Bukhari dan Muslim, nabi berkata,

“Aku berwasiat kepada kamu supaya menjaga wanita dengan sebaik-baiknya kerana mereka dijadikan daripada tulang rusuk dan sebengkok-bengkok tulang rusuk adalah yang di bahagian teratas. Sekiranya kamu cuba meluruskannya, kamu akan mematahkannya dan sekiranya kamu membiarkannya akan terus bengkok selama-lamanya. Jesteru, berpesan-pesanlah tentang wanita (dengan kebaikan)."

betapa indah dan lembutnya islam ini..kata-kata ni aku rasa dah sangat popular la..kat kad jemputan kawin mahupun surat cinta korang...kalau dihayati memang menyentuh hati kaum-kaum wanita seperti aku ni...hehe...

Dicipta engkau dari rusuk lelaki,
bukan dari kaki untuk dialasi,
bukan dari kepala untuk dijunjung,
tapi dekat di bahu untuk dilindung,
dekat pula di hati untuk dikasihi,

keturunan manusia (cucu cicit nabi adam dan hawa:

Di dalam Al Qur'an proses kejadian manusia secara biologis dejelaskan secara terperinci melalui firman-Nya :

"Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia itu dari suatu saripati (berasal) dari tanah. Kemudian Kami jadikan saripati itu air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kokoh (rahim). Kemudian air mani itu Kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu Kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu Kami bungkus dengan daging. Kamudian Kami jadikan ia makhluk yang (berbentuk) lain. Maka Maha Sucilah Allah , Pencipta Yang Paling Baik." (QS. Al Mu'minuun (23) : 12-14).



1 comments:

Lia3003 said...

hai marina...=)

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates